Wiadomości

Nie dajmy się oszukać!

Data publikacji 06.08.2017

Oszuści posługujący się metodami "na wnuczka" i "na policjanta" wciąż próbują oszukiwać seniorów. Pomimo prowadzonych w tym obszarze szeroko zakrojonych działań profilaktycznych, spotkań i prelekcji, a także nagłaśnianiu przez środki masowego przekazu przypadków dokonywanych oszustw, gdzie osobami pokrzywdzonymi najczęściej są osoby w podeszłym wieku - w dalszym ciągu do jednostek policji docierają sygnały o kolejnych przypadkach lub próbach podszywania się pod członków rodziny lub policjantów.

Przestępcy oszukujący osoby starsze metodą na tzw. „wnuczka” lub "policjanta" działają od wielu lat. Pomimo zatrzymania przez policję wielu z nich, nadal docierają do nas sygnały o kolejnych pokrzywdzonych osobach. Przy tego typu przestępstwach bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka. Chcemy zainteresować wszystkie osoby, które dzięki bezpośrednim kontaktom z rodzicami, dziadkami i innymi starszymi osobami w rodzinie, mogą przekazać im niezbędną wiedzę, która pozwoli im uchronić się przed działalnością oszustów. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia.

W dalszym ciągu głównym obiektem zainteresowania i działalności oszustów są osoby starsze, które w obawie przed utratą swych oszczędności, ulegają stanowczemu podejściu przestępców wykorzystujących zaufanie do organów ścigania, bądź troskę o osoby najbliższe. Szeroko zakrojona działalność profilaktyczna policjantów zmusza sprawców tego typu przestępstw do tworzenia coraz to nowego scenariusza oszustw.

Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową w ten sposób, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać je przeciwko nam. Podają wymyślone nazwiska oraz numery odznak policyjnych. Nawiązując rozmowę ze starszą osobą podszywają się pod któregoś z członków rodziny. Po chwili jednak przerywają połączenie. Bardzo szybko telefon ponownie dzwoni. Tym razem przestępca podaje się za policjanta, funkcjonariusza CBŚ lub CBA i przekonuje, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą zajmującą się okradaniem kont bankowych. W celu ratowania oszczędności, jak również zatrzymania sprawców na gorącym uczynku nakazuje starszej osobie wypłacenie wszelkich oszczędności, bądź zaciągnięcie kredytu i przekazanie gotówki wskazanej osobie, pozostawienie w koszu na śmieci, bądź przelanie na wskazane konto. Oszust informuje także, że w skład grupy przestępczej wchodzą pracownicy banku, w związku z tym zabrania starszej osobie rozmowy z bankierami, jak również informowania kogokolwiek o akcji. Po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa.

W rzeczywistości osoby te są przestępcami, nie mającymi nic wspólnego z policją. Jedynym ich celem jest wzbogacenie się kosztem ludzkiej krzywdy. Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazane przez oszusta konto, wszelki kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.

Przede wszystkim musimy zachować ostrożność. Nie informujmy nikogo telefonicznie, ani osobiście o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku żadnych oszczędności, żeby je komuś przekazać lub gdzieś zostawić. Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

Zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Oszuści bezlitośnie wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji.

Dlatego też nasze działania w zakresie profilaktyki społecznej oraz walki z tą kategorią przestępczości nie spoczną i w dalszym ciągu będziemy je kontynuowali. Z docierających do nas sygnałów wynika, że coraz więcej osób jest świadomych zagrożenia. Dzięki temu, przestępcom często nie udaje się oszukać kolejnych osób, do których telefonują, próbując wyłudzić pieniądze.

Poniżej zestawiono kilka podstawowych zasad oraz informacji, które mogą być pomocne przy uniknięciu działalności oszustów.

Jak działają oszuści:

  • Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często charakterystycznych dla osób starszych, następnie dzwonią na wybrany numer telefonu. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
  • Dla wywarcia większego wrażenia oszuści coraz częściej ostatnio podszywają się też za urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne na „wykupienie z problemów” członka ich rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy.
  • W rozmowie oszuści zawsze  proszą o dyskrecję.
  • Po wyrażeniu zgody na przekazanie pieniędzy , zgłasza się po nią ktoś inny, zapowiedziany przez oszusta, jako osoba godna zaufania, która w imieniu rzekomego stróża prawa odbiera pieniądze. Często oszuści umawiają się na spotkanie pod bankiem, aby szybko zabrać gotówkę. W ten sposób oszuści wyłudzają pieniądze w kwocie od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych. Pokrzywdzeni często tracą oszczędności całego życia.

Jak się ustrzec:

  • Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Należy sprawdzić czy jest to prawdziwy krewny, np. poprzez skontaktowanie się z innymi członkami rodziny.
  • Bliscy mogą pomóc potwierdzić, że jest to ta osoba, za którą się podaje oraz czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Pamiętajmy, że sami również możemy zweryfikować dzwoniącego. W większości przypadków mamy numer telefonu do członków naszej rodziny . Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności.
  • Jeśli osoba dzwoniąca przedstawia się za policjanta, to pamiętajmy: prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do jakiejkolwiek akcji!

Powyższe sytuacje mogą przydarzyć się naszym bliskim lub sąsiadom. Dlatego niezbędne jest pobudzenie czujności rodzinnej a także sąsiedzkiej:

  • Reagujmy, kiedy widzimy lub mamy sygnały, że ktoś podejrzany „kręci” się w pobliżu naszego krewnego, sąsiada albo miejsca jego zamieszkania
  • Zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza niepokój
  • Zapiszmy numer rejestracyjny pojazdu, którym się taka osoba porusza. Podzielmy się wiedzą o sposobie działania sprawców z osobami najbardziej zagrożonymi - seniorami. Ostrzeżmy ich, nim będzie za późno.
  • O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.

Apelujemy do wszystkich osób, które w kręgu swoich najbliższych mają seniorów, by utrzymywały z nimi stały kontakt, a także by przestrzegali je o działalności oszustów, w tym o stosowanych przez nich metodach.

Nie dajmy się oszukać...

Powrót na górę strony